Zaak uit de praktijk: kreupele pony

Paard kopen

Juridische conflicten, paard gebrek, paard keuren

De cliënt van Marjolein kocht in juni 2023 een pony voor zijn 15-jarige dochter. De cliënt kwam er echter na de levering van de pony achter dat de pony kreupel was. Nadat de cliënt bot ving bij de professionele verkoper heeft de cliënt juridische bijstand van Marjolein ingeschakeld. Die zaak verliep als volgt. 

De feiten

Voor de aankoop van de pony was een aankoopbegeleider ingeschakeld die cliënt wees op de verkoopadvertentie van de pony. Nadat de dochter van de cliënt had proefgereden, had de cliënt besloten de pony te willen kopen voor een bedrag van € 8.750,-. De pony is op 19 juni 2023 klinisch gekeurd en op 21 juni 2023 röntgenologisch gekeurd. Op 25 juni 2023 is de pony door de professionele verkoper geleverd aan de cliënt. 

Kreupelheid bij de pony 

Nadat de pony was geleverd aan cliënt, werd al snel geconstateerd dat de pony kreupel was. Na het even te hebben aangekeken, heeft de cliënt op 8 en 19 augustus 2023 contact opgenomen met de verkoper van de pony. Op 20 september 2023 heeft de cliënt de koopovereenkomst ontbonden en de verkoper verzocht de koopsom terug te betalen en de pony te komen ophalen. Dit is niet gebeurd. 

De beoordeling door de rechter

De rechter oordeelde dat de koop terecht was ontbonden. Er was sprake van een consumentenkoop, de cliënt kocht van een professional, waardoor de regels van toepassing zijn die zijn bedoeld om een consument te beschermen. Een van die regels is dat als een gebrek zich binnen een jaar na de koop openbaart, dat gebrek wordt vermoed aanwezig te zijn geweest ten tijde van de koop.

De dierenarts van de cliënt heeft op 14 augustus 2023 en op 5 september 2023 de pony onderzocht en geconstateerd dat de pony rechtsvoor kreupel was. Kreupelheid is een gebrek bij een pony en dit gebrek is binnen een jaar na de koop ontdekt. 

Het verweer 

De professionele verkoper moest dus bewijzen dat de pony ten tijde van de koop niet kreupel was. De rechter oordeelde dat daarvoor in elk geval niet voldoende is dat de pony voor de levering is goedgekeurd door de dierenarts. Verder voerde de professionele verkoper aan dat de pony kreupel was geworden door omstandigheden te wijten aan de cliënt. De rechter vond dit verweer onvoldoende. 

Ook vond de rechter het verweer van de professionele verkoper dat de cliënt de koopovereenkomst niet had mogen ontbinden omdat herstel nog mogelijk was, onvoldoende. De cliënt had de professionele verkoper in de gelegenheid gesteld om te herstellen, maar de professionele verkoper had op geen enkel moment heeft aangeboden om de pony op zijn kosten te laten onderzoeken en behandelen.

De gevolgen van ontbinding van de koopovereenkomst

De rechter oordeelde dat de koopovereenkomst terecht was ontbonden en dat de pony terug moest naar de professionele verkoper. Tevens oordeelde hij dat de professionele verkoper de koopsom moest terugbetalen en de geleden schade vanwege het onderhouden en verzorgen van de pony moest vergoeden. 

Hippisch recht

Wil je de uitspraak nog eens nalezen? Je vindt de uitspraak hier

Heb je een geschil over de koop of verkoop van een pony of paard? Neem dan gerust eens contact op. Ieder dossier is anders en dient dus anders beoordeeld te worden. Wij kijken graag met je mee.