Intellectueel eigendom voor hippische ondernemers

Ben je een fotograaf of videograaf? Dan krijg je te maken met auteursrecht. Bescherm jouw werk met goede voorwaarden!

Bescherm jouw werk of creatie

Intellectueel eigendom is niet heel tastbaar. Het beschermt jouw werk. Heb je iets uitgevonden, ontworpen, ontwikkeld of ben je ergens de auteur van, dan wordt dit werk of creatie beschermd door het intellectuele eigendomsrecht. Je kunt denken aan een speciaal bit, een naam voor je paarden kledingmerk of de naam van je hippisch evenement.

Er zijn dan ook verschillende soorten IE-rechten:

  • Octrooirecht of patentrecht
  • Auteursrecht
  • Merkenrecht 
  • Modellenrecht
  • Handelsnaamrecht

Hieronder lees je meer over deze rechten. 

Handelsnaamsrecht

Het handelsnaamrecht beschermt de naam van jouw hippisch bedrijf. Het starten van jouw hippische bedrijf is waarschijnlijk begonnen met het registreren van een handelsnaam in het register van de Kamer van Koophandel (KVK). Toch is het niet verplicht om je handelsnaam te registreren bij de KVK. Een handelsnaamrecht op moment dat je de naam gebruikt. 

Je wilt vervolgens niet dat iemand anders uit de hippische branche dezelfde naam gaat gebruiken of een naam die erop lijkt. Dit levert verwarring op bij potentiële klanten.

Merkenrecht

Met een merk kan je als hippisch ondernemer je product of dienst onderscheiden van andere producten en diensten. Een merk verkrijg je dan ook door inschrijving in het merkenregister. Je krijgt dan een monopolie op jouw naam in combinatie met de waren en diensten die je hebt geregistreerd.

Jij bent vervolgens de enige die mag beslissen wat er gebeurt met jouw merk. Je kan een licentie geven aan bijvoorbeeld een paarden webshop om jouw voedingssupplementen te verkopen of je sponsort een ruiter met jouw ruiterkleding.

Intellectueel eigendom beschermen 

Een handelsnaamrecht en een merkrecht zijn dus niet hetzelfde. Met een merkrecht verkrijg je het sterkste recht op je naam. Veel hippische ondernemers vergeten echter om hun merk te registreren in het merkenregister. 

Het is verstandig om goed na te denken over een onderscheidende merknaam. De sterkste merken zijn de namen die niet beschrijvend zijn. Denk bijvoorbeeld aan de naam “paardenstal” voor een paardenstal. Dat zou betekenen dat niemand nog paardenstal mag zeggen voor een paardenstal. 

Nice-classificatie: waren en diensten

Een merk registreer je voor bepaalde producten en diensten. Deze kun je vinden in de Nice-classificatie. De classificatie ligt voor tien jaar vast na het indienen van je merk. Laat je merk dus opstellen en indienen door een hippisch jurist. Zo voorkom je problemen met de bescherming van je merkrechten. 

Auteursrecht

Als je iets hebt gemaakt of bedacht dan wil je niet dat een ander dit zomaar kan namen. Hierin wordt je beschermd door het auteursrecht, ook wel copyright. Om auteursrecht te verkrijgen hoef je niets te doen, behalve een werk creëren. Zo’n werk kan bijvoorbeeld een foto van een paardenfotograaf zijn of een video reel. 

Wanneer iemand dat werk gebruikt zonder jouw toestemming van maakt diegene inbreuk op jouw auteursrecht. Schakel op dat moment een hippisch jurist in om de inbreukmaker te stoppen. 

Als je iets hebt gemaakt of bedacht dan wil je niet dat een ander dit zomaar kan namaken. Hierin wordt je beschermd door het auteursrecht, ook wel copyright. Om auteursrecht te verkrijgen hoef je niets te doen, behalve een werk creëren. Zo’n werk kan bijvoorbeeld een foto van een paardenfotograaf zijn of een video reel. 

Wanneer iemand dat werk gebruikt zonder jouw toestemming van maakt diegene inbreuk op jouw auteursrecht. Schakel op dat moment een hippisch jurist in om de inbreuk-maker te stoppen. 

Zelf regelen

Wil je het graag zelf doen? In de webshop vind je diverse handige documenten. Zo kun je bijvoorbeeld een een koopcontract paard downloaden.

Hiermee heb je snel een basis contract voor jouw specifieke doeleinden en kun je direct aan de slag.

Zoek je juridische ondersteuning voor jouw hippische onderneming? Neem contact op. Je kunt ook direct een afspraak inplannen voor een kennismakingsgesprek.