Wanbetalers aanpakken

Juridische basis

incasso, juridische basis

Als het je nog niet is voorkomen, dat gaat het vroeg of laat gebeuren: wanbetalers. Iemand die zijn stalling niet op tijd betaalt, facturen van de dierenarts of de hoefsmid altijd net iets te lang laat liggen of zelfs de aankoopprijs van een paard niet betaalt. Het is erg vervelend als je je bezig moet houden met klanten die niet betalen. Helemaal voorkomen gaat nooit lukken, maar hier lees je hoe je ze zo veel mogelijk kunt voorkomen of aanpakken. 

Betalingstermijnen vermelden

Communiceer duidelijk wat je betalingstermijn zijn. Stalling betaal je bijvoorbeeld altijd voor de eerste van de volgende maand en facturen voor bijvoorbeeld trainingen binnen de betalingstermijn op de factuur. Duidelijke afspraken met je klanten zorgen ervoor dat je klanten op de hoogte zijn van hun verplichtingen. Betalingstermijn vermeld je op de factuur, eventueel op offertes en in je algemene voorwaarden. 

Leg afspraken vast in een contract

Wanneer je een geschil hebt waarvoor je naar de rechter moet dan gaat die rechter vragen om schriftelijk bewijs. Zonder afspraken op papier is het moeilijk om te bewijzen welke afspraken zijn gemaakt met de klant. Afspraken leg je dus vast in een schriftelijke overeenkomst zoals een stallingsovereenkomst, trainingsovereenkomst of koopovereenkomst. Denk aan afspraken over sancties bij te laat betalen zoals het rekenen van rente en buitengerechtelijke kosten maar ook een retentierecht op een paard als iemand de stalling niet betaalt. Je kan deze afspraken ook in je algemene voorwaarden opnemen zoals bijvoorbeeld veilingvoorwaarden of dekvoorwaarden

Werk met vooruitbetaling

Een vooruitbetaling of aanbetaling verlaagt het risico voor jou en verhoogt de betrokkenheid van je klanten. Wanneer je een zakelijke klant hebt dan mag je zelfs vragen om volledig vooruit te betalen. Bij consumenten mag je maximaal 50% aanbetaling vragen. 

Houd je administratie bij

Een factuur moet voldoen aan een aantal voorwaarden. Zo moet een factuur een datum en betalingstermijn bevatten. Houd je administratie bij door je facturen op tijd en regelmatig te sturen. 

Daarbij hoort ook dat je op tijd herinneringen stuurt. Begin met een vriendelijke herinnering, daarna een strengere herinnering en daarna een aanmaning. Hierbij kun je rente en incassokosten rekenen. Probeer ook eens te bellen met je klant. Wie weet speelt er wat doordat de klant niet op tijd kan betalen. Als dat niet helpt kun je een jurist inschakelen.

Is jouw hippische onderneming wanbetaler proof?

Wil je weten of jouw hippisch bedrijf goed is ingericht en hoe je wanbetalers voorkomt? Boek een kennismakingsgesprek of neem contact op via info@hippiclegal.nl